Betalning med kreditkort - fri retur
Kom igång

Äventyrliga barnkläder

Småkassen pratade med Kristine Vikse om historien bakom MeMini

Kristine Vikse er designer bak Memini

Tidlös design inspirerad av klassiska äventyr. Plagg i delikata färger som kan gå i arv och användas året rundt. Memini, det norska klädmärket för barn, har träffat en nerv i marknaden för barnkläder med sin nordiska nostalgi.

Trebarnsmor och designer Kristine Vikse är kvinnan bakom Memini. Då henne tre pojkar var små sydde hon många av barnkläderna själv. Tröjor med figuer från tecknade serier i billig bomull var inte så attraktivt för en nostalgiker som henne.

Hennes kläder väckte intresse och snart var hon i gång med en liten studio innan hon 2005 utvecklade ett eget varumärke för att sedan starta en butik 2006. Det blev en stor succé från dag ett.

— Det fanns väldigt få renodlade barnklädesbutiker på den tiden och det var få norska märken. Vi träffade en nerv i marknaden, som var väldigt redo för vår stil, säger Vikse som håller till i Haugesund.

Flera återförsäljare blev snabbt intresserade i de drömmiga plaggen och efter bara ett och ett halvt år var hon tvungen att lägga ner butiken. Hon ville fokusera på att bygga varumärket och samarbetet med goda återförsäljare. Sedan dess har Memini hunnit bli ett av det mest sålda norska märket för barnkläder.

Kulturarv

Memini betyr «å minnes, å erindre.»

Memini betyder «att minnas, att erinra.» Detta är essensen i varumärket Memini som baserar sig på nordisk stikktradition och kulturarv. Själv växte Vikse upp med äventyr från historieberättare som Carl Larsson, Astrid Lindgren, Torbjørn Egner och Elsa Beskow.

— Det är viktigt för mig att ta vara på historia och traditioner. Det är det som inspirerar mig. Dessa historieberättare skapade något väldigt varaktigt och är alltid lika aktuella, säger hon.

I Vikses familj finns det både journalister och lokalhistoriker som har skrivit böcker om just lokalhistoria. Den idén om att ta vara på dåtiden och skapa något varaktigt genomsyrar varumärket Memini. I både design och produktion av kläderna är det därför viktigt med kvalitet i alla led så att plaggen håller sig fina länge. När hon ser barn i plagg från kollektioner som är 8-9 år gamla, som är lika fina, känns det i hjärtat.

Vikse har också fokus på att kläderna ska fungera året runt och att de passar till det nordiska klimatet.

— Memini är bärkraftigt på grund av kvaliteten, tidslösheten och varigheten på designen, säger hon.

Men Memini är också duktiga på att förnya sig och ta in det moderna samtidigt som man tar vara på den klassiska designen med detaljer och stickmönster från norska hantverkstraditioner. Som designer och med en bakgrund som trend- och produktrådgivare har Vikse ett gott öga för vad som sker på marknaden.

— Jeg har upplevt att jag är tidigt ute när jag kommer med en ny färgkollektion. Jag fångar upp vad som sker där ute men jag anpassar det till vår stil. Vi kan till exempel gradvis förändra lite på färgskalan även om den håller sig i det klassisga segmentet, säger hon.

Meminis kunder vill ha kvalitet, varaktighet och design. Men det ska också vara ett förnuftigt pris, säger Vikse.

«Personal shopping» för barn

«Personlig shopper» for barn

Memini är en av huvudleverantörerna till Småkassen som är en slags «personal shopper» för barn. Här kan kunden prenumerera på en låda med noga utvalda kläder, produkter och leksaker anpassade till barnets ålder. Första lådan kommer när barnet blir fött och därefter var 2-3 månad, beroende på växt, fram till barnet är 6 år.

Bakom det unika konceptet står äkta paret och fembarnsföräldrarna Mona och Mark Nijhof. De har god erfarenhet med att välja kläder och produkter till sina små och vilka varor som finns på marknaden. Nu använder de sin kunskap till att hjälpa sina kunder.

Mona Nijhof väljer ut det som ska i varje enskild låda. Småkassen har fokus på kvalitet i alla led.

— Det är viktigt att kläderna har god kvalitet. De ska helst vara ekologiska, snälla mot barnhud, praktiska och fina att se på, säger hon.

Småkassen valde Memini baserat på att både kläderna och konceptet passade bra till deras eget, med fokus på god kvalitet och design.

— Jag föll för de vackra, tidlösa och nostalgiska kläderna och att de har kläder till både fest och vardag, säger Mona Nijhof.

Hon understryker att hon kan gå i god för den unika kvaliteten i Meminis kläder.

— Jag har själv väldigt god erfarenhet med det här märket och kläderna har gått i arv, säger hon.

Spännande samarbete

Viksen fra Memini sier Småkassen er et spennende konsept for dem å samarbeide med

Viksen fån Memini säger att Småkassen är ett spännnde koncept för dem att samarbeta med.

— Detta är en återförsäljare som är duktiga på att profilera varumärket och hur de profilerar barnkläder. Det är viktigt att det är i linje med vårt koncept, säger Vikse.

För varken val av leverantörer eller producenter överlåts till tillfälligheter för Memini.

— Det är viktigt för oss att ha producenter som har alla certifieringar i ordning och har en etisk och miljövänlig produktion. Vi ser en stadig ökning av miljömedvetenhet hos våra kunder, avslutar Vikse.

MeMini bilder